Bonnier fastigheter

Skapandet av en unik konstsamling

Konst har alltid spelat en stor roll inom familjeföretaget Bonniers. Jeanette Bonnier (1934-2006) hade ett glödande konstintresse och är kvinnan bakom en stor del av den konst som Bonniers idag kan visa i sina olika lokaler.

Jeanette Bonnier hade hört talas om att ett bra verk av en spännande amerikansk konstnär ställdes ut hos en gallerist vid Karlaplan i Stockholm. När hon kom dit var galleriet tyvärr stängt men genom brevlådan kunde hon se konstverket hänga på en vägg. Hon rev ut ett blad ur sin almanacka och skrev: ”Jag tar det”. Släppte in det genom brevlådan och gick. När galleristen så småningom hörde av sig och frågade om hon inte ville komma och titta på konstverket svarade hon: ”Läs på lappen.”

Man kan säga att Jeanette Bonnier hade både näsa och öga för konst. Hon började samla tidigt (med en liten Picasso) och fortsatte samla i hela sitt liv.

Under en period från slutet av 1960-talet bodde Jeanette Bonnier i New York och kom i kontakt med gruppen runt The Factory, med Andy Warhol i spetsen. Hon öppnade så småningom konstgalleri och ställde tidigt ut unga amerikanske konstnärer. Det blev ingen omedelbar succé och hon fick oftast själv förvärva några av verken. Det blev grunden för livslång vänskap med konstnärerna och en fantastisk privatsamling av samtida amerikansk konst.

Jeanette Bonnier hade en dotter, Maria Bonnier Dahlin, som omkom i en bilolycka 1985. Detta tog Jeanette mycket hårt och för att hedra Marias minne startade hon en stiftelse i hennes namn. Syftet är att stödja unga lovande svenska konstnärer och alltsedan grundandet utses några stipendiater varje år. Listan är lång och man kan konstatera att de flesta av dem som står på den har blivit stora namn i konstvärlden.

I Bonnierhuset på Torsgatan 21 i Stockholm placerades många av Jeanette Bonniers förvärv i en slags levande konstutställning som börjar redan i den stora och luftiga entrén. Jeanettes släkting Pontus Bonnier är också en stor konstsamlare och bidrar med intressanta verk till huset.

Så småningom växte en tanke allt starkare hos Jeanette Bonnier. Att hennes, och hela familjens, intresse för konst skulle manifesteras i en egen konsthall. Ett viktigt skäl var att Maria Bonnier Dahlins stiftelse skulle få en bas: ”Främst för att jag ville vara säker på att arbetet med stiftelsen skulle fortsätta och att ingen skulle slarva bort det den dag jag inte längre finns.”

Konsthallen stod klar 2006 och ligger i anslutning till Bonnierhuset på Torsgatan. Den har blivit en mötesplats och ett utmanande tillskott till svenskt konstliv genom sina utställningar av verk skapade av konstnärer som ligger i framkant av den konstnärliga utvecklingen. Helt i Jeanette Bonniers anda.